Må man godt walk-in skabe sig?

Bygningsreglement BR15

{Blog samarbejde med Bolius.dk}

På Bolius.dk fortæller jeg om de mere praktiske ting der følger med, når man kaster sig ud i at istandsætte og renovere et lidt større projekt.

Denne gang handler min blog om at få lavet en god byggeansøgning, specielt når statussen skal ændres fra erhverv til normal bolig.

Jeg deler ud af den erfaring vi har fået undervejs og prøver så godt som jeg kan at lave en ABC, så du selv kan få lavet en god byggeansøgning.

Der er rigtigt meget man ikke ved når man går i gang. Eksempelvis hvad det kræver, hvis man laver hele sin byggeansøgning selv og hvad der skal til før den kan godkendes.

Hvad skal der egentlig forberedes? Skal der købes professionel hjælp eller kan man bare gøre det hele selv?

br15-bygningsreglementet_indeholder_-kravene_til_byggeriet

“Husk at fejre de små ting undervejs i projektet, så som at drikke champagne når byggeansøgningen er sendt afsted”

Så har du lyst til at blive lidt klogere, så kan du læse bloggen fra bolius her under:

BR15, det gældende bygningsreglement,
Det er med at holde tungen lige i munden når man skal prøve at forstå, bare en brøkdel af de mange regler, der er at forholde sig til, når der skal lave byggeansøgningen.
Rent praktisk sker der det, at Teknik & Miljø i hvert enkelt tilfælde fastlægger de krav, der skal være opfyldt, for at omstøde en erhvervsandel til normal bolig.
Der findes ikke som sådan generelle regler for, hvad der skal til, for at en erhvervsandel kan blive omdannet til bolig. Kravene fastlægges individuelt i forbindelse med en konkret byggeansøgning til kommunen.
Hvis man køber en ehversandel, skal man være opmærksom på, at det oftes er købers ansvar at indhente alle nødvendige tilladelser hos kommunen, samt at andelshaveren selv skal afholde alle udgifter til at få den godkendt som boligandel.

Nybyggeri.
Da hverken jeg eller ?ham den lange? er fagkyndige personer, så som arkitekt eller bygningskonstruktør, var det lidt af en overraskelse at opdage, at i det øjeblik statussen ændres fra erhverv til en normal bolig, skal der ansøges som under reglerne for nybyggeri.
For os gav det ikke nogen mening da lejligheden har eksisteret i over 100 år, men logigen ligger i, at statussen ændres og derved bliver til noget nyt
Der fines som sagt ikke generelle regler for at ændre statussen, men hvis jeg skal give vores erfaring videre, er det godt at forstå  BR15 inden for disse områder.
– Brandsikkerhed – sprinkleranlæg
– Varmekilde – fjernvarme
– Mekanisk ventilation
– Køkkenaftræk over tag
– Isolerings krav
– Lyd krav
– ny rørføring i gamle skorsten

Det er nogle af de punker, som man med stor sandsynlighed skal kunne opfylde.

Lær noget nyt og lav benarbejdet selv
I dag, er det både smart og nemt at indsende sin byggeansøgning. Det kan gøres via kommunens hjemmeside og med NemId .
Der skal laves en del bearbejde, før man logger ind og sender ansøgningen afsted.
Vi har læst BR15 som godnat læsning i et par uger for at sætte os ind i reglementet, men er overskuddet ikke til at gøre det selv, kan hjælpe købes hos en arkitekt eller anden fag kyndig person.
Der er ikke nogen rigtigt eller forkert måde at ansøge på, men for nogen kan der være et økonomisk aspekt i at gøre det selv, det har det været for os.
Sådan en byggeansøgning er ligesom en god opskrift. Hvis ikke alle ingredienserne er på plads er man nød til at stoppe hele processen, for at få de sidste ting i hus.
Derfor her disse ting gode at have styr på, inden du ansøger.
– Fuldmagt fra ejer/bestyrelse
– en digital tegning (pdf) af dit projekt med mål faste mål.
Der er ikke krav til at tegningen skal være tegnet i et professionelt tegneprogram, derfor må den må gerne være tegnet i hånden, dog skal den være målfast.
– Fuld beskrivelse af hvad der ansøges om
F.eks. Nyt køkken, opførelse af badeværelse, opsætningen af brændeovn mm
– ny BBR oplysning
– hvor vask og tørring af tøj
– der skal være er pulterkammer/klælderrum på 3 m2

800 kr. pr time
Hos Københavns kommune koster det 800 kr. pr. time, der bruges på at behandle byggeansøgning.
Gebyret på en byggeansøgning svinger mellem 5.000-10.000 kr. alt efter kompliplexiten i byggeansøgning.
Gebyret betales i 2 ratet. 1 når man modtaget sin byggetilladelse, og en når man færdige mælder.
Indsendes en mangelfuld byggeansøgning, stopper kommunen processen til de modtager den manglende information.
Men der kan være penge at spare ved at kigge lidt i kommunes byggearkiv, før ansøgningen indsendes.
På matrikel nr.i byggesagsarkivet kan man af og til være så heldig, at der ligger gamle byggetilladelser. Hvis der er givet tilladelse til f.eks. opsætning af brændeovn en gang før, kan der henvise til det byggesags nr. Det vil sige at der en gang før er blevet betalt byggesags gebyr og givet byggetilladelse.

Ibrugtagningstilladelse
Når alle krav er opfyldt og dit byggeri er færdigt og på plads, skal du færdigmelde byggeriet. Det gøre også online med NemID.
Med sådan en ændring fra erhvervs andel til normal bolig, er der et lille tvist. Når projektet færdigmældes, skal den nye status tinglyes til dig, til helårsbeboelse.
Denne tinglysning skal man selv bekoste og tinglysningen skal være på plads, før kommunen giver en i ibrugtagningstilladelse

Overstående er skrevet ud fra egne erfaringer, er du i tvivl om reglerne, vil jeg råde dig til at søge information og råd på din lokale kommunens byggetekniske afd.

Tak fordi du læser med. Du kan også følge bloggen via Instagram, Facebook, Bloglovin eller på min youtubekanal

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Må man godt walk-in skabe sig?